Dissa arbetslösheten



Det här är ett ämne jag kan prata lääänge om. Arbetslösheten i Sverige.

Att det faktiskt ska vara så jävla svårt att få ett jobb nu för tiden.
"Du ska vara ung, du ska ha 25 års arbetslivserfarenhet, du ska ha en utbildning på 3år"
Ja det finns såna annonser!! (jag överdrev med 25 års erfarenhet) men ärligt talat, hur går det ihop? HUr ska man kunna vara ung och ha fler års arbetslivserfarenhet? Det kanske skulle funka om jag börja jobba när jag var 10 år (!!) Men det gjorde jag inte. Och jag söker inga advokatsjobb eller polisjobb utan ett enkelt kassajobb (ja alla kanske inte är enkla men dom flesta förstår nog vad jag menar) eller ett kundtjänstjobb. Där jag kanske svarar i telefonen och hjälper kunderna med deras problem. Ska jag behöva flera 100 års erfarenhet för det?? Kanske lite intresse och utbildning inom området hade varit bra. Men jag är 21 år. Jag kan inte söka ett enda jobb där det står "erfarenhet" i. För det har jag knappast.

Jag vill bara ha ett jobb som ger mig något att göra på dagarna och en slant på kontot den 25 varje månad.

En person sa till mig för inte så länge sen; att om sverige och hela ekonomin och allt ska gå ihop så måste det finns ett visst antal arbetslösa och ett visst antal sjukskriva, ett visst antal som jobbar, ett visst antal som är mammalediga m.m Ni fattar eller? Och det låter sättvist, det låter som att det kan stämma tycker jag. Men borde det inte gå runt lite? Typ att en arbetslös får jobb och en anställd får sparken (slutar, går i pension) så att det går runt lite så att inte samma person hela tiden står på sin station. Förstår ni?

Men så känns det inte just nu. Och samma sak förra året. Då var jag arbetslös i ca 7 mån, jag sökte jobb som en galning, jag hade fyra(!!!) jobbcoacher och var under 7 mån på kanske 50 intervjuer, utan att få ett enda jobb.
Det var hopplöst tyckte jag. Sen fick jag en plats på en populär utbildning och gick där ett halvår och nu är jag arbetslös igen. Utan framsteg söker jag ca 10 jobb i veckan. Minst iallafall. Så dom som säger att det är lätt att få jobb nu, vet inte ett skit. Dom sitter säkerligen med en chefposition som dom haft i 20 år och smuttar på sitt dagliga morgonkaffe. Kul för er. Jävligt kul för er...


Kommentarer
Postat av: Cajsa - F O T O B L O G G

Åh, kan inte du lägga en till röst på min bild, så är du super snäll.



http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=711



Du behöver inte säga att du har röstat, så du vet. Hihi =)<3



Tack på förhand.

Förlåt om jag har skickat detta innan.

2010-07-10 @ 12:22:35
URL: http://hallgreen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0